Vai vegānisks uzturs ir veselīgs?

Uz dažādiem jautājumiem par vegāniska uztura veselības aspektiem atbild diētas ārsts, uzturzinātnieks, Rīgas Stradiņa universitātes Uztura laboratorijas vadītājs Zigurds Zariņš.


Vai sabalansēts vegānisks uzturs ir veselīgs?

Labi sabalansēts, pārdomāts vegānu uzturs nekaitēs nevienam. Vai tas — ar daudz dārzeņiem, augļiem un ogām — būs veselīgāks par manu vai nē, to gan es neņemos spriest. Es neesmu vegāns!


Kam vegāniska uztura gadījumā jāpievērš īpaša uzmanība?

Īpaša uzmanība no sākta gala ir pievērsta olbaltumiem. Vegāniski augu valsts olbaltumi katrs atsevišķi nav pilnvērtīgs, bet, kopā ņemot, — kas vienam augu valsts olbaltumam trūkst, otram var būt par daudz, un kopā var iznākt ļoti labi olbaltumi; ar vegānisku uzturu var uzaudzēt muskuļus. Noteikti jālieto B12 vitamīns. B12 vitamīns ir tikai dzīvnieku produktos, un vegāniem viņš katram otrajam trūkst. Katram otrajam ir tā, ka no resnās zarnas, kur arī šo B12 var veidot mikrobi, viņš neuzsūcās, bet ļoti bieži vegāniem ir atvilnis — atsitiens atpakaļ uz augšu, uz tievo zarnu, kur tievās zarnas lejasdaļā viņš ļoti labi uzsūcas.

Arī par citām lietām ir tādas pārdomas. Varētu būt par maz kalcija, jo no graudu produktiem fitīnskābe kavē kalcija uzsūkšanos, oksalskābe kavē uzsūkšanos no dārzeņu produktiem: jau lāga nav tur tā kalcija īpaši daudz, un vēl tiek kavēta uzsūkšanās — MUMS! Bet vegāniem, ilgstoši ēdot vegānisku uzturu, kaut kā viņu organisms iemanās labāk šķelt tos fitīnu un oksalātu savienojumus, un viņiem ir kauli vieglāki, viņi nav tik smagi, bet kauli vegāniem nekādā gadījumā nelūst biežāk nekā visēdājiem.

Tā kā tie tādi apsvērumi. Par tiem bagātinātājiem — varbūt, ka bērniņiem vajadzētu kādus olbaltumus. Nu vēl… teorētiski cinks, jāpārdomā arī par dzelzi un kalciju, magniju varbūt, bet es atkārtoju: pieaudzis cilvēks, saprātīgi izvēloties, var dabūt visas vajadzīgās uzturvielas no vegānu produktiem.


Vai ir kādi īpaši ieteikumi grūtniecēm, zīdītājām un maziem bērniem — vegāniem?

Plānojot grūtniecību un grūtniecības laikā noteikti jālieto B12 vitamīnu preparāti. Par maziem bērniem — kombinējot augu produktus, var panākt pilnvērtīgu olbaltumu, nelietojot dzīvnieku produktus. Bet augos olbaltumu ir maz. Tādēļ, ja nelieto nekādus uztura bagātinātājus vai sojas produktus, vai mazo bērnu vēderiņš būs pietiekami liels, lai šo augu produktu masu, kas satur katrs maz olbaltumvielu, dabūtu pietiekamā daudzumā? Jo bērniem vajag vairāk olbaltumu nekā mums, lai viņi augtu un būtu lieli, veseli un skaisti.


Vai ir veselīgi lietot sojas produktus?

Jā, taču soja aug Amerikā vai Āzijā, tas nav īsti tāds mūsu produkts, un daudziem ir dažādi aizspriedumi par sojas produktiem, ka viņi… viņi nav pieraduši vienkārši!


Vai ir pamatots uzskats, ka augu valsts uzturam ir ievērojamas priekšrocības attiecībā uz mūsdienās izplatītāko hronisko veselības problēmu riskiem?

Pirmā izplatītākā ir sirds ateroskleroze — no infarkta vai insulta biežākais nāves cēlonis. To ļoti veicina pārēšanās, liekais svars un aptaukošanās. Tāpat arī par daudz tauku, par daudz holesterīna. Pēc manas laboratorijas datiem mēs Latvijā pašreiz ēdam divas, trīs reizes vairāk holesterīna, nekā tas būtu vajadzīgs. Holesterīns visiem audiem ir tik vajadzīgs, ka organisms pats sintezē holesterīnu. Un, ja mēs ēdam divas, trīs reizes vairāk, tad tā vajadzīgā viela — “kas par daudz, tas par skādi”! Holesterīns ir tikai dzīvnieku valsts produktos, augu produktos nav holesterīna. Augu produktos ir ļoti līdzīgas vielas — fitosterīni un sitosterīni. Fitosterīni un sitosterīni kavē īstā holesterīna uzsūkšanos, tā kā šajā sakarā, par tiem holesterīniem runājot, augu produkti ir ļoti, ļoti ieteicami.

Raksti šajā kategorijā:

One thought on “Vai vegānisks uzturs ir veselīgs?

  1. Herta on

    Laba intervija! Šādas vajadzētu vairāk, lai mazinās tā muļķīgā tumsonība, kuru tikai veicina kaut kādas kaktu dietoloģītes visvisādos glancētos žurnālos, kurus visi tik daudz patērē. Šo noteikti nosūtīšu visiem saviem nevegānu draugiem, lai nomierina savus žultainos komentārus.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *