BiznessDzīvesstilsJaunumi

Augi & Draugi viedoklis: Kāpēc nerakstīt Vegan Latvia savu negatīvo pieredzi kafejnīcā?

Gandrīz ikvienam ir gadījusies šāda situācija: tu esi ļoti izsalcis, izvēlies kādu ēdienu no tuvējās kafejnīcas un sapņo, cik labi tūlīt paēdīsi. Tomēr tevi sagaida nepatīkama vilšanās.

Kaut kas ir nogājis greizi – piemēram, ēdiens ir tik pārsālīts, ka tu sāc uztraukties, cik liels sāls daudzums ir letāls. Ir situācijas, kad ēdienā ir kas tāds, kam tur nebūtu jābūt. Reizēm apkalpojošais personāls ir tik nelaipns, ka tu jūties kā noziedznieks tāpēc, ka esi uzdrošinājies viņus patraucēt. Situācijas ir dažādas un, visticamāk, slikta pieredze ir gadījusies mums katram. 

Kā tu rīkojies?

Ja atbilde ir “steidzos visiem par savu nepatīkamo pieredzi pastātīt Vegan Latvia/Jā, tas ir vegānisks grupās”, padomā divreiz. Pastāv iespēja, ka ar šo savu soli tu vegānisma attīstību Latvijā nevis būvēsi, bet bremzēsi.

Kāpēc? 

Augu uzturs Latvijā diemžēl vēl nav tik plaša parādība, lai tiktu uztverts par pašsaprotamu. Jebkuram uzņēmumam, kurš ievieš augu valsts opcijas, jāgūst pārliecība, ka pēc šī ēdiena ir pieprasījums. Kas notiek brīdī, kad info izplati Vegan Latvia grupā, kas ir ļoti aktīva, informāciju absorbējoša kopiena? Cilvēkiem divreiz nav jāsaka – skaidrs, ka savu kāju tur viņi nespers. Pieprasījums pēc augu ēdiena šajā vietā kritīs, uzņēmums sapratīs – eksperiments ir izgāzies, un vegāniskās opcijas no ēdienkartes būs zudušas uz neatgriešanos. 

Vai tas ir ieguvums vai zaudējums augu uzturam Latvijā? Protams, ka zaudējums. 

Bet ko lai iesāk? Mēs taču negribam, lai par normu kļūst negaršīgs vai nekvalitatīvs ēdiens, vai ne? 

Uzraksti kafejnīcai! 

Ja ierakstīsi atsauksmi tikai Vegan Latvia, kafejnīcas īpašnieks par tavu slikto pieredzi nekad neuzzinās un nekas nemainīsies. Klienti turpinās vilties, bet īpašnieki vilsies augu uzturā. Tāpēc atrodi kafejnīcas kontaktus un uzraksti precīzi, kas tieši nebija labi un ko derētu uzlabot. Vislabāk, ja tas ir e-pasts vai kādi citi kontakti, kur ziņa sasniegs nevis parasto darbinieku, bet kādu no “augšas”: vai nu īpašnieku, vai mārketinga daļu. Pat ja tu nesaņem atbildi, atceries, ka esi izdarījis labu darbu, kas var radīt pārmaiņas. 

Esmu jau iepriekš bijusi vēstnesis starp klientu un kafejnīcu, palīdzot īpašniekiem uzzināt neglaimojošās atsauksmes. Pirmajā gadījumā vietas menedžere bija ļoti pārsteigta, jo pirmo reizi dzirdēja informāciju, ko es Vegan Latvia savukārt biju redzējusi gana bieži. Viņa uzreiz nodeva rīkojumu atbildīgajām personām problēmas risināšanai. Vairs ierakstus par šo konkrēto problēmu man nav gadījies manīt.

Otrajā reizē uz etiķetēm bija norādīts, ka produkts ir vegānisks, lai gan saturēja medu. Vietas īpašnieki uzreiz piereģistrējās Vegan Latvia, atvainojās klientiem un mainīja neprecīzās etiķetes. Uzlabojumi notikai tikai tādēļ, ka šī informācija sasniedza īstos cilvēkus.

Ņem vērā!

Ņem vērā, ka tava sliktā pieredze var būt arī vienreizēja. Esmu strādājusi kafejnīcā un zinu, ka reizēm vienkārši gadās sniegt ne to kvalitatīvāko servisu dažādu apstākļu dēļ. Varbūt pavārs ir iemīlējies vai, tieši otrādi, tikko izšķīries, un pārsālītais ēdiens ir sāļš viņa asaru dēļ. Varbūt konkrētajā dienā viesmīlim atgadījies kas tiešām nelāgs. Viena slikta pieredze nenozīmē to, ka kafejnīca nekam neder! 

Izvērtē! 

Padomā kārtīgi, vai ēdiens ir objektīvi nebaudāms, vai varbūt tas vienkārši nav tavā gaumē. Es kā trīskārtēja vegāniskā izaicinājuma Neapēd zemeslodi koordinatore varu apliecināt, ka senais teiciens “vienam patīk māte, otram meita, bet trešam – kleita” vismaz attiecībā uz ēdienu ir nudien patiess. Viens un tas pats ēdiens kādam pie asuma nepieradušam cilvēkam būs burtiski neēdams, kamēr cits pasūtīs Stockpota astotnieku* un vēl pa virsu uzšļakstinās tabasko. Viena un tā pati kūka kādam liksies neizturami salda, kamēr profesionāls saldummīlis pasūtīs vēl vienu gabaliņu.  

Atceries!

Kopumā es neuzskatu, ka dalīties savā pieredzē ar citiem ir slikti. Tomēr atceries, ka tad, ja par šo pieredzi neuzzinās īstie cilvēki, no tā nebūs nekādas jēgas. Jo vairāk mēs paši iesaistīsimies un lielāku iniciatīvu uzņemsimies, jo ātrāk varēsim nelauzīt galvu par to, kur vegāniski paēst. 

P.S. Ja kautrējies kafejnīcai rakstīt pats, tad uzraksti mums uz Augi & Draugi. Mēs nodosim ziņu kafejnīcas īpašniekiem. Bet, protams, labāk būs, ja tu uzrakstīsi pats. 

*Leģendārā Rīgas pusdienotava Stockpot aizraujas ar austrumu virtuvi un pie ēdieniem bieži ir norādīts, cik tas ir ass, skalā no 1-10. 

Raksta autore: Ulrika Skakovska

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.