Vegānisms: ierocis cīņā pret diabētu un tā novēršanā

Mūsdienās 2. tipa diabēts ir katram cilvēkam aiz stūra mītošs ļaundaris, kas var kļūt par dzīves nevēlamu pavadoni. Šī slimība kļūst aizvien aktuālāka, 2017. gadā Amerikā ierindojoties 7. vietā kā nāves cēlonis. 2. tipa diabēts izpaužas ar “insulīna rezistenci” jeb nepietiekamu aizkuņģa dziedzera saražoto insulīna daudzumu. Insulīns vajadzīgs, lai šūnas spētu uzņemt glikozi no asinsrites, kas tur nonāk no gremošanas trakta. Glikoze nepieciešama šūnu enerģijas ieguvei un organisma izdzīvošanai. Slimība raksturīgāka vidēja vecuma un vecākiem cilvēkiem, bet agrīna aptaukošanās var novest pie diabēta jauniešiem, kā arī pastāv ģenētiska nosliece.

Diabēta simptomi ir slāpes, palielināta urinācija, redzes pasliktināšanās, ģīboņi, brūču nedzīšana u.c. Pie ilgstošas slimošanas var rasties tādas komplikācijas kā nepieciešamība pēc roku un kāju amputācijas, nieru mazspēja, sirds infarkti u.c. Ir izstrādāti vairāki pētījumi, kuros apliecināti veselīga veģetāra uztura pozitīvā un gaļas negatīvā ietekme uz potenciālajiem un esošajiem diabēta slimniekiem.


Tendence 2. tipa diabēta pacientu skaita pieaugumam ir saistīta ar mūsdienīgo dzīvesveidu — cilvēki izvēlas biežāk ēst ātrās ēdināšanas restorānos, enerģiju uzturēt ar cukurotiem dzērieniem, ikdienu pavadīt steigā un stresā. 2008. gada pētījumā tika atklāts, ka pat viena gaļas maltīte nedēļā paaugstina risku saslimt ar diabētu par 74%, balstoties uz gaļā esošo augsto piesātināto tauku un rafinēto ogļhidrātu daudzumu un zemo šķiedrvielu daudzumu.

Protams, gan proteīni, gan ogļhidrāti ir nepieciešami diētā, bet to izcelsmei ir dažāda ietekme uz organismu un vielmaiņu. Ir daudzi pētījumi, kas apliecina, ka pieturoties pie augu valsts uztura, samazinās risks saslimt ar 2. tipa diabētu. Vēlamā diēta ietver pākšaugus, graudaugus, augļus, dārzeņus un riekstus. 2012. gadā tika publicēts pētījums, kurā izcēla melleņu, vīnogu un ābolu regulāras iekļaušanu uzturā pozitīvo ietekmi uz 2. tipa diabēta novēršanu. 

Tātad aktuāls vairs nav jautājums, vai uzturs var palīdzēt izvairīties no diabēta, bet gan – vai ar uzturu var izārstēt diabētu? 2. tipa diabēts diemžēl ir neizārstējama slimība, tomēr tās simptomus un prognozēto mūža garumu var uzlabot ar ikdienas izmaiņām un uzturu. Nav noslēpums, ka bez veselīga uztura ir ļoti grūti cīnīties ar aptaukošanos, kas ir diabēta izraisošais faktors. Veselīga veģetāra un pat vegāniska uztura pielietojums diabēta simptomu mazināšanai jau tika aprakstīts 1950. gadā. Diētas pamatā ir augsts nepārstrādātu ogļhidrātu saturs. Svarīgs ir arī liels šķiedrvielu daudzums, kas palīdz gremošanas trakta funkcionēšanai un “virzībai uz priekšu”. Vēlams pēc iespējas samazināt ikdienā uzņemto piesātināto tauku daudzumu, kas sastopami pārstrādātos, ceptos,  pusfabrikātu ēdienos, sevišķi dzīvnieku izcelsmes.

2006. gada pētījuma ietvaros 2. tipa diabētiski pacienti ēda vegāniski, kā rezultātā pēc 22 nedēļām 43% no pētījumā iesaistītajiem slimniekiem varēja samazināt ikdienā nepieciešamo insulīna devu, kā arī vidēji zaudēja 6,5 kg ķermeņa svara. Sirds un asinsvadu slimības ir galvenās komplikācijas, no kā mirst diabēta slimnieki. Veselīgs, uz augu bāzes balstīts uzturs šo risku samazina par 24-35%. Interesanti, ka dzīvnieku izcelsmes proteīns palielina augsta asinsspiediena risku, bet augu izcelsmes — samazina, īpaši vecākiem cilvēkiem. Vēl diabētam raksturīgas tādas pavadošas slimības kā nervu sistēmas bojājumi. Kādā 1994. gada pētījumā noskaidroja, ka veģetārs uzturs samazina šādas asas, dedzinošas, visa ķermeņa sāpes 81% pacientu 25 dienu laikā.

Free photos of Bowl

Kopumā pēc The Academy of Nutrition and Dietics, veģetārs un vegānisks uzturs ir piemērots jebkura vecuma cilvēkam un ir īpaši ieteicams 2. tipa diabēta novēršanai un diabēta simptomu mazināšanai. Turklāt šāds uzturs ir vitāli nozīmīgs neveselīga dzīvesveida izcelsmes aptaukošanās un sirds un asinsvadu slimību ārstēšanai. Veselīgs, veģetārs un vegānisks uzturs ir pierādīts kā efektīva ārstēšanas un novērsoša metode daudzu slimību ārstēšanā, piemēram, arī audzēju, kas ir Amerikā otrais biežākais nāves iemesls. Augu valsts uzturam ir arī videi labvēlīga ietekme. Kas tevi vēl attur ikdienā ieviest vairāk zaļumu?

Raksts sagatavots pamatā uz: McMacken M., Shah S., (2017) A plant – based diet for the prevention and treatment of type 2 diabetes 

Pilns raksts pieejams: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5466941/

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.