Margarita Aļabjeva-Vaišļa par vegānismu, “Paulig” produktiem un dabai draudzīgu dzīvesveidu

Saruna ar SIA “Paulig Coffee Latvia” valdes locekli Margaritu Aļabjevu-Vaišļu par vegānismu, jauniem “Paulig” vegāniskiem produktiem, jogu un dabai draudzīgu dzīvesveidu.  

Kā un kad Tu pievērsies augu valsts uzturam?

Pie vegānisma mani aizveda joga, ar ko nodarbojos jau vairākus gadus. Joga man palīdz atvilkt elpu no straujā ikdienas ritma un atrast līdzvaru starp garīgo un fizisko pusi.

Paralēli jogas nodarbībām, sāku analizēt to, kā es fiziski jūtos pēc kādu konkrētu produktu patēriņa vai to nelietošanas uzturā. Praktizējot jogu, var izteikti sajust atšķirību, skatoties uz to, kāds uzturs tiek patērēts. Tāpat, pēc otrā bērna piedzimšanas man tika atklāta glutēna nepanesamība, kas ļoti ietekmēja manu ikdienas produktu izvēli.  

Runājot par vegānismu šodien, man ir liels prieks, ka sabiedriskās ēdināšanas iestādes Latvijā aizvien vairāk piedāvā informāciju par ēdienos atrodamajām sastāvdaļām. Tāpat arī ir augusi cilvēku tolerance, tas ir attiecināms arī uz vegānismu.

Cilvēki ir kļuvuši tolerantāki viens pret otru un saprot, ka pasaulē nevar strikti iedalīt – melns vai balts. Globalizācija un informācijas apmaiņa ir ietekmējusi cilvēku uztveri un sapratni.”

Cilvēki, manuprāt, ir kļuvuši informētāki. Jo mēs esam tendēti baidīties no tā, ko nezinām un nesaprotam.

Atzīšos, esmu ļoti priecīga, ka ir pieejama Vegan.lv mājaslapa. Tāpat, ierakstot tīmekļa meklētājā vārdu vegānisks ir pieejama plaša informācija. Priecē, ka mūsdienās ir sociālie mediji, kā Facebook, Instagram, Pinterest, kur var smelties iedvesmojošu un izglītojošu informāciju. Esmu lepna, ka Latvijā jau otro gadu tiek rīkots Vegānfestivāls. Tas ir fantastiski!

Cilvēki ir kļuvuši tolerantāki viens pret otru un saprot, ka pasaulē nevar strikti iedalīt – melns vai balts. Globalizācija un informācijas apmaiņa ir ietekmējusi cilvēku uztveri un sapratni. Bet, vai pasaulē ir pietiekama tolerance? Grūti pateikt.

Tas ir labs jautājums. Reizēm ir, reizēm nav…

Viena lieta ir fiziskā vardarbība…

…bet emocionālā, mentālā un garīgā…

Piekrītu.

Manuprāt, tā var būt vēl sāpīgāka un atstāt dziļākas “pēdas” nekā fiziskā vardarbība.

Svarīgi ir tas, ka cilvēki par emocionālo vardarbību arvien vairāk aizdomājas.

Es domāju, ka ikviena aktivitāte, kas saistīta ar fizisko pusi, var uzlabot mūsu mentālo labsajūtu. Piemēram, ir bungu skolas vai vietas, kur cilvēki attīsta savas vokālās prasmes. Kāpēc mēs mācāmies dziedāt? Manuprāt, joga uz šo jautājumu atbild izcili. Cilvēka ķermenī kakls pilda tilta funkciju, kas savieno galvu – mūsu mentālo pašsajūtu – ar pārējo ķermeni – fizisko pusi.

Cilvēks bieži vien sevī uzkrāj negācijas, dusmas vai, piemēram, aizvainojumu. Mūsu ķermenis nevar uzturēt šo spriedzi, un ķermenis sāk mūs brīdināt. Piemēram, meklējot fizisku izskaidrojumu kakla sāpēm vai fiziski sliktai pašsajutai. Bieži vien šīs sāpes rada viss neizrunātais. No tā var atbrīvoties, piemēram, ar dziedāšanu.

Es domāju, ka ikviena aktivitāte, kas saistīta ar fizisko pusi, var uzlabot mūsu mentālo labsajūtu.”

Manuprāt, tas ir ļoti pozitīvi, ka cilvēki sāk aizdomāties par to, kā sevi pilnveidot, lai justos labāk. Laimīgā dzīvē nepastāv tikai rutīnas ieskautais modelis “darbs-mājas-darbs”.

Es Tev piekrītu. Sevis pilnveidošanai ir dažādi veidi un tai ir liela nozīme. Piemēram, Tevis pieminētā vegānisma kustība ir viens no tiem. Kā iepriekš minēju, gribu ticēt, ka mūsu sabiedrībā tolerance aug, un mēs esam spējīgi pieņemt atšķirīgo ne tikai “ķeksīša” pēc, bet tā no sirds.

Kā piemēru no dzīves, varu dalīties ar pieredzi atkritumu šķirošanā. Jau laiku atpakaļ es izlēmu pasūtīt papildus konteinerus, kas paredzēti atkritumu šķirošanai. Galvenokārt, es aizdomājos, kā es varētu motivēt savu trīsgadnieku nemest PET pudeli parastajā atkritumu konteinerā, bet atbilstošajā. Izlasīju stāstu ar vēstījumu, proti, šķirojot atkritumus, ir iespējams palēnināt ledus kušanu, kā arī saglabāt pingvīnu un polārlāču mājvietas. Šis stāsts iedvesmoja manu bērnu.

Foto: Margarita Aļabjeva-Vaišļa
Vai Tev ir kāds iecienītākais vegāniskais produkts?

Esmu ļoti iecienījusi “Oatly” ražotos mango-auzu jogurtus. “Oatly” zīmols ir brīnišķīgs, man ļoti patīk produkcijas iepakojums un koncepts. Man ir svarīgi, lai iepakojums būtu videi draudzīgs.

Un no Latvijā nopērkamiem produktiem?

Neesmu desertu cienītāja, tomēr man ļoti garšo trifelēm līdzīgas bumbiņas, kas ir pagatavotas no žāvētiem augļiem un riekstiem. Tāpat, Latvijas sezonālie labumi kā gurķi, dzeltenie un melnie tomāti ir gardi. No dzērieniem, noteikti Paulig Frezza vegāniem, ko bieži vien izdzeru pēc pusdienām.

“Aicinu ikvienu aizbraukt uz tirgu pēc labumiem un atbalstīt mūsu vietējos zemniekus.”

Piekrītu, ka vietējie sezonālie produkti ir garšīgi, ar bagātīgu smaržu, nevis kā, piemēram, lielveikalos nopērkamie tomāti, kas atgādina plastmasas gabalu…

Es tieši vēlējos piebilst, ka aicinu ikvienu aizbraukt uz tirgu pēc labumiem un atbalstīt mūsu vietējos zemniekus. Latvijas zemnieki ir cilvēki, kas sevī rod motivāciju un spēku paveikt šo smago darbu un sagādāt mums šos brīnišķīgos produktus. Es ļoti vēlētos, lai pašmāju zemniekiem būtu lielākas iespējas tirgot savu produkciju.

Tagad parunāsim nedaudz par “Paulig” radītajiem kafijas dzērieniem… Kā uzņēmumam “Paulig” radās ideja ieviest sortimentā vegāniskus produktus*?

Ilgtspējība ir „Paulig” darbības pamatā. Mums ir svarīgi, lai cilvēki aizdomājas par ilgtspējīgu resursu izmantošanu Mēs vēlamies nodrošināt kafijas pieejamību nākamajām paaudzēm.

Mēs atbilstām draudzīgu resursu patēriņu jeb ilgtspējīgu domāšanu. Tāpat, esam novērojuši, ka pieaug interese pēc augu izcelsmes dzērieniem.

Foto: Paulig Group
Prieks dzirdēt, ka Jūs aizdomājaties gan par cilvēkiem, gan dzīvniekiem, gan ilgtspēju. Vegānisms, protams, iestājas par to, lai netiktu darīts pāri dzīvniekiem, bet tam apakšā ir arī rūpes par cilvēkiem un kopējā attieksme pret šo planētu.

Šogad piedalījāmies Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūta rīkotajā Ilgtspējas indeksā un iekļuvām sudraba kategorijā.

Par godu sudrabam, nelielos daudzumos saražojām kafiju – “Sustainability Silver Medal Coffee” jeb “Ilgtspējības Sudraba Kategorijas kafiju”, kas simbolizē mūsu atbildību pret sabiedrību un vidi. Kafija nāca no konkrētas saimniecības un uz paciņām bija rakstīts pat zemnieka vārds, kas apstrādāja un novāca kafiju. Mums ir svarīgi parādīt, ka kafijas ceļam no kafijas plantācijas līdz plauktam jābūt caurskatāmam.

Piemēram, radot Paulig Frezza vegāniem, mēs pievērsām uzmanību arī iepakojuma materiālam. Mums bija svarīgi radīt arī iepakojumu dzērieniem, kas ir otrreizēji pārstrādāts.  

Tāpat, mums bija svarīgi dzērienu izejvielām izmantot tikai produktus ar UTZ sertifikātu. „Paulig” ir ģimenes uzņēmums, kam ir svarīga ilgtspējīga domāšana. Ikvienā Paulig birojā mēs šķirojam atkritumus un izglītojam savus darbiniekus par zaļajiem risinājumiem ikdienas dzīvē.

Mums ir cilvēku resursi un finanšu līdzekļi, lai brauktu uz kafijas plantācijām un atbalstītu kafijas audzētājus, maksājot viņiem godīgu samaksu par padarīto darbu. Mūsu mērķis ir palīdzēt kafijas audzētājiem, lai tie var pilnvērtīgi rūpēties par kafijas kokiem, attīstīt savu saimniecību un nodrošināt sev pilnvērtīgus dzīves apstākļus.

“Mums ir svarīgi parādīt, ka kafijas ceļam no kafijas plantācijas līdz plauktam jābūt caurskatāmam.”

Apsveicu! Pēc kādiem principiem tika izvēlēts radīt tieši “Frezza Almond Latte” un “Frezza Oat Latte”?

Izvēli galvenokārt noteica patērētāju vēlme pēc veselīga dzīvesveida, vēlme nobaudīt kādu našķi, kas satur mazāk kaloriju un cukura. Ņēmām vērā arī tendences pasaulē – mandeļu un auzu dzērieni ir ļoti populāri, tiem ir patīkama garša.

Foto: Paulig Group
Kāpēc kā jauno produktu uzņēmums izvēlējās tieši latte tipa aukstos kafijas dzērienus?

Vēlējāmies, lai dzēriens ir viegls, atspirdzinošs, baudāms kā deserts un vienlaikus viegli paņemams līdzi ceļā.

Pēc kādiem principiem uzņēmums šiem aukstajiem kafijas dzērieniem izvēlējās pupiņas?

Helsinkos, Somijā ir mūsu lielākā kafijas rūpnīca, tajā atrodas liela laboratorija. Laboratorija ir slēgta tipa un tā ir pieejama tikai dažiem mūsu darbiniekiem.  Šajā laboratorijā darbinieki nodarbojas ar piemērotāko kafijas pupiņu atlasi konkrētiem dzērieniem. Patērētājiem ir ekspektācijas par to, kā viņu ikrīta kafijai būtu jāgaršo. Mūsu speciālisti strādā katru dienu, lai nodrošinātu to perfekto un ierasto, piemēram, kafijas “Presidentti” garšu neatkarīgi no tā, vai ir vasara vai ziema, labāka vai sliktāka raža.

Kolīdz ražojam kādu īpašāku produktu, laboratorijas darbinieki ir atbildīgi par piemērotāko izejvielu atlasi. Viņi izvērtē, kuras izcelsmes pupiņas būtu piemērotākās šim produktam, domā par grauzdēšanas veidiem, testē produktus. Tāpat tiek izvērtēts, vai izvēlētā kafijas šķirne ies kopā ar auzu, mandeļu dzērienu vai cita veida pienu.

Kādus vegāniskus produktus “Paulig” ir ieviesis citās valstīs?

Helsinkos atrodas „Paulig Kulma”, kas ir „Paulig” konceptveikals un reizē arī grauzdētava, kur tiek piedāvāti vegāniski deserti, ko izbaudīt pie dzērieniem. Šobrīd ir tikai divu garšu kafijas dzērieni tieši vegāniem. Kā alternatīvu Paulig Frezza mēs piedāvājam cold brew jeb auksto kafiju, ko arī var pagatavot bez dzīvnieku izcelsmes izejvielām.

Kur šobrīd ir iespējams iegādāties „Frezza” vegāniskos aukstos kafijas dzērienus?

„KOOL” un „Virši A”, degvielas uzpildes stacijās, „Iļģuciema” beķerejās, „HandMade Kitchen” Rīgā, veikalā „Gardais”, “Zaļā govs” un “Maxima” lielākajos veikalos. Kafijas dzērienus iespējams iegādāties arī Cēsīs – kafejnīcā “Pagrabiņš” un veikalā “Solo”. Ļoti ceram, ka šos produktus drīzumā būs iespējams iegādāties visos bioloģisko preču veikalos.

Cerams, ka nākotnē būs iespēja baudīt vēl kādus “Paulig” ražotus vegāniskus produktus. Paldies par sarunu!

Paldies!

* “Paulig” auzu latte: ūdens, auzas (11 %), espresso kafija (9,5 %), karamelizēts cukurs (1,9 %), saulespuķu eļļa, skābuma regulētājs (nātrija fosfāts), stabilizētājs (guāra un gelāna sveķi), dabīgie saldinātāji, sāls.
“Paulig” mandeļu latte: ūdens, espresso kafija (9,5 %), karamelizēts cukurs (4,4 %), mandeļu pastila (2,9 %), skābuma regulētājs (nātrija fosfāts), emulgators (lecitīns), stabilizētājs (guāra un gelāna sveķi), dabīgie saldinātāji, sāls.
Abi dzērieni ir apstrādāti ar ultrapasterizācijas (UHT) metodi. Kofeīna daudzums: 40 mg/100 ml.

Undīnei patīk pozitīvisms un iedvesmojoši cilvēki, vietas un lietas, tāpēc ar prieku darbojas Vegan.lv kā intervētāja. Viņa ir gatava atklāt jaunus horizontus, iesaistīties aizraujošās idejās, mieloties ar gardām vegāniskām maltītēm labas kompānijas un atmosfēras ieskauta, un viņa mīl kaķus, jo tie taču staigā, kur pašiem tīk, gluži kā viņas klejotājas daba.