BiznessIntervijasJaunumiPersonībasResursi

Saldējums labākai dzīvei – “Avenei” stāsts

Dāvis Dudelis ir BMX skolas īpašnieks un sportists ar atzīstamiem panākumiem. Turklāt viņš jau trešo gadu darbojas saldējumu biznesā, kas uzņem apgriezienus. Dāvis ir gatavs drīzumā iekarot tirgu arī ārpus Latvijas.

Nule Dāvis nosvinēja 10 gadus kā veģetārietis un 2 no tiem – kā vegāns. Jautājot, vai šāds uzturs ir palīdzējis gūt līdzšinējos panākumus BMX, Dāvis atbild neviennozīmīgi, norādot, ka vegānisks uzturs nebūt nenozīmē veselīgs uzturs un otrādi.

Runājot par uzturu, kā vienu no lielākajiem plusiem Dāvis min, ka pievēršoties vegānismam, Tu automātiski atsakies no vairuma saldumu un našķu, jo tie satur aizliegtās sastāvdaļas. Tam par iemeslu arī dzima ideja par Avenei augļu saldējumiem, par kuriem tad arī parunājāmies.

Kā nonāci līdz idejai par saldējumu?

Viss sākās laikā, kad pats vēl strādāju tagadējā The Beginnings restorānā. Redzēju cik pieprasītas ir sulas un smūtiji, bet tā kā tajā laikā ar to nodarbojās visi, ātri šo ideju atmetu, bet tā kā neesmu radis padoties, sāku meklēt citus, līdzīgus variantus, līdz uzgāju augļu, sulas saldējumus, kuru izcelsmes valsts ir Meksika. Iedomājos, ka Latvijā nekā tāda īsti nav un arī pašam gribējās ko veselīgāku, bez piena un citām piedevām.

Kurā brīdī saprati, ka šis varētu aiziet un ar to varētu sākt pelnīt naudu?

Pirmos saldējumus taisīju sev un tuvākajiem. Pasūtīju vienu formiņu komplektu, taisīju savus mīļākos smūtijus un liku saldētavā. Ar laiku sāku piedāvāt draugiem un uz vegānu grupās facebook, kur guvu lielu atsaucību un, protams, arī pārliecību.

Kāds bija tavs atspēriens?

Tas bija 2016. gads, kad devos uz sacensībām Kanādā, kur iepriekš biju atradis uzņēmumu, kas jau ražoja šādus saldējumus. Īpašniece bija tik atsaucīga, ka ļāva ielūkoties ražošanas procesā un aizkulisēs. Atgriežoties Latvijā pieteicos grantu programmā “Atspēriens”, kur gan pie cerētā netiku – mana ideja nešķita gana laba.

Taču Tu nepadevies?

Jā, pamazām, ar draudzenes atbalstu, sākām ražot paši – nu jau divās formās, trīs piegājienos – no rīta, pēcpusdienā un vakarā, jo parastajā saldētavā tas aizņēma 6-7 stundas līdz saldējums bija gatavs ēšanai. Tādā garā kādus 80 saldējumus dienā saražojām. (Salīdzinājumam – šovasar pašā vasaras topā taisījām 1000 saldējumus dienā. Nesen dabūjam jaunu iekārtu un paredzam, ka nākamajā sezonā varēsim saražot 3000 saldējumu dienā.)

Kurā brīdī no piegādes draugiem, paziņām un nokļuvāt līdz veikaliem?

Līdz ar Avenei radīšanu sākām parādīties mazo veikalu un kafejnīcu saldētavās. Vieni no pirmajiem bija Terapija, Dabas stacija un Zaļā govs. Salīdzinoši ātri vienojāmies arī ar Stockmann, galvenokārt viņu atsaucības un atvērtības dēļ. Parējās sadarbības veidojās uz savstarpējās komunikācija pamata –  mēs vērsāmies pie tirgotājiem, tirgotāji pie mums. Diemžēl citiem nācās arī atteikt, jo veikali bija pārāk maziņi, vai pārāk tālu no Rīgas.

Kā radās nosaukums Avenei?

Tas bija ilgs process. Mēģināju sakrustot latviešu un angļu valodu, bet pamatā paliku pie ogu nosaukumiem. Gribējās kaut ko latvisku un sulīgu. Ņemtu Avene, ja nebūtu aizņemts, bet arī Avenei nav ne vainas.

Salīdzinoši nesen jūsu saldējumi parādījās Rimi. Tas droši vien bija ilgi gaidīts notikums?

Jā, iekļūšana Rimi bija viens no mūsu ilgtermiņa mērķiem un negāja tik gludi, kā gribētos, bet tas ir tikai pašsaprotami, jo Rimi ir liels uzņēmums, kur viss nenotiek vienā dienā. Īpaši nosacījumi, kas bija jāizpilda. Piemēram, ar līdzšinējiem iepakojumiem ienākt Rimi nebija iespējams, tādēļ tapa jauni, kurus plānojām jau labu laiku.

Tavuprāt, kādēļ jūsu saldējums ir tik pieprasīts?

Vegāniskie saldējumi veikalos parādījušies tikai pēdējo pāris gadu laikā, bet mūsu saldējumi ir visdabiskākie un veselīgākie. Gatavojam tos tikai no augļiem, kokosriekstu krēma, riekstiem un svaigi spiestām sulām, nepievienojam mākslīgas piedevas. Cilvēki novērtē šo vienkāršo, kvalitatīvo saturu un izteiksmīgo garšu. 

Cik garšas šobrīd piedāvājat?

Patstāvīgi tās ir 8, viena mainās katru mēnesi, to tirgojam tikai savā lapā – ik pa laikam uztaisām kaut ko īpašu. Uz ilgu laiku neko no tā neatstājam, jo tam pieejam kritiski. Nevēlamies, lai mūsu sortiments paplašinās līdz 20, 30 un 50 garšām. Tieši pretēji, mēs ik pa laikam kādu no saldējumiem izņemam no aprites un to aizstājam ar kādu no jaunajām, pieprasītajām.

Vai Jums ir saldējums, kura sastāvā ir avenes?

Jā, tas ir kokosriekstu un ogu saldējums, kas arī ir pieprasītākais.

Ko darāt ziemas periodā, kad saldējums nav tik pieprasīts, kā vasarā?

Atpūšamies (smejas). Par biznesu runājot, pamatā tās ir piegādes uz mājām. Ziemā cilvēki labprāt pasūta mūsu interneta veikalā, kā arī mēs paši vairāk piedomājam pie akcijām. Otra lieta, protams, ir Rimi, kur mūsu saldējums tiks tirgots visu cauru gadu.

Vai domājat arī par eksportu?

Jā, ja viss izdosies kā plānots, tad mūsu saldējumu eksportēsim jau nākamgad. Tēmējam uz Lietuvu. Lai arī sākotnēji bija doma par Igauniju, uz Skandināvijas pusi, bet Igaunijā jau ir divi uzņēmumi, kas darbojas mūsu sfērā, bet Lietuvā šobrīd nekā tāda nav.

Autors: Rihards Pliska

Komentārs

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.