JaunumiResursiVeselība

Vegānisks uzturs un nierakmeņu veidošanās

Vai vegānisks uzturs veicina vai samazina nierakmeņu veidošanās risku? 
Zemāk atradīsi visu nepieciešamo informāciju par un ap šo tematu.

Vai būtu jāatsakās no vegāniska uztura tāpēc, ka slavenajam aktierim Liamam Hemsvortam bija nierakmeņi?

Apmēram 1 no 10 cilvēkiem attīstās nierakmeņi, bet, ja viens no tiem ir Liams Hemsvorts no “Bada Spēlēm”, tas ir uzmanības vērts notikums! Kad Hemsvorts 2020. gada aprīlī paziņoja, ka veselības apstākļu dēļ apsver atteikties no 4 gadus piekoptā vegāniskā dzīvesveida, šī ziņa bija pamats daudzu publikāciju virsrakstiem un baumām. Ko mēs patiesībā zinām par aktiera uzturu, nierakmeņiem un iespējām samazināt to veidošanās risku?

Intervijā “Men’s Health” Hemsvorts stāstīja, ka 2020. gada sākumā viņam bija nepieciešama nierakmeņu operācija. Tie sastāvēja no kalcija oksalāta, kas ir visizplatītākais nierakmeņu veids. Viņš norādīja, ka nierakmeņi bija radušies no pārāk liela oksalātu daudzuma uzturā. Šī viela ļoti lielās devās ir sastopama daudzos augu valsts produktos, piemēram, spinātos, mandelēs, bietēs un kartupeļos. “Katru rītu es apēdu piecas saujas spinātu, tad mandeļu pienu, mandeļu sviestu un arī pievienoju kādu vegānisku olbaltumvielu pulveri savam smūtijam”, sacīja Hemsvorts.

Vai tiešām vegānisks uzturs izraisa nierakmeņus?

Patiesībā vairāki medicīniski pētījumi pierāda, ka augu uzturs ar dažiem noteikumiem ir vislabākais veids kā izvairīties no pirmajiem vai atkārtotiem jebkāda veida nierakmeņiem.

Pētījumi ar mērķi izdibināt nierakmeņu rašanās riskus veikti jau pirms vairāk nekā 20 gadiem. Tajos secināts, ka visizplatītākais nierakmeņu veidošanās cēlonis ir Rietumvalstīm tipiskais uzturs, ko raksturo paaugstināts dzīvnieku produktu olbaltumvielu daudzums un pazemināts uzņemto šķiedrvielu līmenis. Nesenāks pētījums skaidroja saistību starp nierakmeņu veidošanos un dzīvnieku olbaltumvielu lietošanu uzturā. Tika secināts, ka liellopa, zivs un vistas produktu lietošana cilvēka uzturā palielināja nierakmeņu veidošanās risku, tāpēc būtu nepieciešams ierobežot to patēriņu. Visbeidzot, Eiropā veiktā pētījumā, kas iekļāva 50 000 cilvēku, secināts, ka veģetāriešiem ir zemāks nierakmeņu veidošanās risks nekā gaļēdājiem.

Tika pētīti arī citi faktori, kas varētu ietekmēt nierakmeņu rašanos. Īpašu uzmanību zinātnieki pievērsuši pārmērīgai nātrija uzņemšanai un pazeminātam šķidruma daudzumam organismā. Pārskatā par uzturu un nierakmeņu veidošanos tika ieteikts DASH* uztura plāns, kas sastāv no zema sāls un dažādu veidu gaļas daudzuma uzturā, bet satur vairāk šķiedrvielu no augļiem, dārzeņiem un pilngraudu produktiem. Pētījumā, kura piedalījās 120 pēc nejaušības principa atlasīti vīrieši ar tāda paša tipa nierakmeņiem kā Liamam – kalcija oksalāta, tika noskaidrots, ka uzturs, kas sastāvēja no zemāka sāls patēriņa un gaļas daudzuma, nodrošināja vislabāko aizsardzību pret atkārtotiem nierakmeņu veidošanās gadījumiem. Citā Hārvarda Medicīnas skolas pētījumā tika apkopoti dati par aptuveni 200 000 dalībniekiem, kuri uzturā bagātīgi lietoja augļus un dārzeņus, kā arī uzņēma optimālu ūdens daudzumu. Tika secināts, ka šāds uzturs spēj samazināt nierakmeņu veidošanās risku par 50%.

Bet kā ar paaugstināto oksalātu daudzumu, kas, pēc Hemsvorta domām, ir atrodams augu valsts produktos? Nesenā pārskata rakstā par uzturu un nierakmeņu risku, kas konstatēts veģetāriešiem un vegāniem, pētnieki brīdināja par augsta dzīvnieku olbaltumvielu patēriņa negatīvo ietekmi un ieteica sabalansētu veģetāru uzturu.

Hārvarda Medicīnas skola ir veikusi pētījumu, kas lika secināt, ka oksalātu daudzums uzturā nav galvenais nierakmeņu veidošanās iemesls. Šajā pētījumā, kura dalībnieki uzņēma palielinātu spinātu daudzumu, tikai nelielai respondentu grupai novērota minimāla nierakmeņu veidošanās riska paaugstināšanās. Turklāt ir tikai trīs zaļumi, kuru sastāvā ir koncentrēts kālija oksalāts — spināti, biešu zaļumi un mangolds. Tie var saturēt vairāk nekā 100 reizes lielāku oksalātu daudzumu nekā, piemēram, keils. Uztura oksalātu absorbcijas efektivitāte cilvēkiem ir ļoti atšķirīga. Cilvēki ar palielinātu nierakmeņu veidošanās risku var absorbēt vairāk oksalātu, un tas var būt kritiskāks nierakmeņu veidošanās faktors nekā viņu izvēlētais uzturs.

Uztura ieteikumi

Kādi ir uztura padomi, lai izvairītos no atkārtotas nierakmeņu rašanās?

  • Dzer pietiekami daudz šķidruma!
  • Izvairies no pārmērīgas sāls lietošanas uzturā!
  • Izvēlies augu ēdienus!
  • Ar oksalātiem bagātos zaļumus (spinātus, bietes, mangoldus) lieto ar mēru!

Kopumā no tendenciozajiem ziņu virsrakstiem un no nierakmeņu atkārtotas veidošanās Hemsvorts varēja izvairīties, vienkārši aizstājot spinātus savā smūtijā ar keilu, rukolu vai romiešu salātiem.

*DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) – ASV izstrādāts uztura plāns paaugstināta asinsspiediena kontrolēšanai. 

Raksta autors Dr. Džoels Kāns (Joel Kahn) ir kardioloģijas profesors, Kāna Ilgmūžības centra (Kahn Longevity center) un GreenSpace & Go dibinātājs, “The Plant Based Solution” autors.

Tulkoja Linda Dišlere. Raksta oriģināls: livekindly.com. Papildus informācija par nierakmeņu veidošanās riskiem šeit.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.